Akhlak Wahai Sayyid
Antara tujuan Junjungan Nabi SAW diutuskan adalah untuk menyempurnakan kemuliaan dan keluhuran akhlak terpuji. Bagindalah contoh suri tauladan unggul bagi sekalian umat. Maka hakislah kemuliaan seseorang itu walaupun dia memiliki susur nasab yang mulia dek kerana akhlak yang bejat. Dari itulah, maka al-`Arif Billah Mawlay al-`Arabiy ad-Darqawi al-Hasani (wafat tahun 1239H/1823M) rahimahUllah dalam warkahnya menulis, antara lain sebagai berikut:-
Dengarlah wahai faqir, bahawasanya aku telah menegur sebahagian syurafa` (yakni para syarif yang bernasab kepada Junjungan Nabi SAW) - moga-moga Allah meredhai mereka - yang melakukan kesalahan kepada sebahagian manusia: "Sesiapa yang mendakwa dirinya seorang syarif, sedangkan akhlak perilakunya keji, maka dia adalah seorang pendusta, kerana syarif yang sebenar adalah seorang yang mulia akhlaknya. Bagaimana dia boleh berakhlak keji, sedangkan dia berasal daripada Junjungan Nabi SAW - yang mana Allah telah berfirman memuji baginda : " Dan sesungguhnya engkau memiliki akhlak yang amat agung." Oleh itu, wahai saudaraku, sekiranya engkau tidak bersifat dengan sifat baginda, tidak berperangai dengan perangai baginda, maka dari arah mana jadinya engkau daripada baginda ? Dan dari pintu mana engkau hendak bertaqarrub dengan baginda ? Kerana tiadalah bagi Junjungan Rasulullah SAW itu selain daripada akhlak yang mulia dan kebaikan yang unggul semata-mata, sekali-kali baginda tidak memiliki akhlak dan perangai selainnya. Dan Allahlah sandaran atas apa yang kami nyatakan.
Oleh itu, wahai para saadah yang dimuliakan, jagalah akhlak kalian. Jangan sombong, sentiasalah tawadhu dan bersikap khumul sebagaimana para leluhur kalian terdahulu. Jauhilah sikap sukakan kemasyhuran sehingga memaksa-maksa untuk disanjung dan dijunjung. Tugas dan tanggungjawab kalian amat besar kerana kalian adalah pemanggul panji-panji Baitun Nubuwwah. Perilaku dan akhlak kalian menjadi contoh dan tauladan bagi kami, umat nenda kalian yang lemah ini. Bantulah kami untuk menghidupkan akhlak mulia sebagaimana anjuran Paduka Junjungan Baginda Muhammad SAW.
*************************************
Akhlak Nabawiyyah - Hb Taufik
Dengarlah wahai faqir, bahawasanya aku telah menegur sebahagian syurafa` (yakni para syarif yang bernasab kepada Junjungan Nabi SAW) - moga-moga Allah meredhai mereka - yang melakukan kesalahan kepada sebahagian manusia: "Sesiapa yang mendakwa dirinya seorang syarif, sedangkan akhlak perilakunya keji, maka dia adalah seorang pendusta, kerana syarif yang sebenar adalah seorang yang mulia akhlaknya. Bagaimana dia boleh berakhlak keji, sedangkan dia berasal daripada Junjungan Nabi SAW - yang mana Allah telah berfirman memuji baginda : " Dan sesungguhnya engkau memiliki akhlak yang amat agung." Oleh itu, wahai saudaraku, sekiranya engkau tidak bersifat dengan sifat baginda, tidak berperangai dengan perangai baginda, maka dari arah mana jadinya engkau daripada baginda ? Dan dari pintu mana engkau hendak bertaqarrub dengan baginda ? Kerana tiadalah bagi Junjungan Rasulullah SAW itu selain daripada akhlak yang mulia dan kebaikan yang unggul semata-mata, sekali-kali baginda tidak memiliki akhlak dan perangai selainnya. Dan Allahlah sandaran atas apa yang kami nyatakan.
Oleh itu, wahai para saadah yang dimuliakan, jagalah akhlak kalian. Jangan sombong, sentiasalah tawadhu dan bersikap khumul sebagaimana para leluhur kalian terdahulu. Jauhilah sikap sukakan kemasyhuran sehingga memaksa-maksa untuk disanjung dan dijunjung. Tugas dan tanggungjawab kalian amat besar kerana kalian adalah pemanggul panji-panji Baitun Nubuwwah. Perilaku dan akhlak kalian menjadi contoh dan tauladan bagi kami, umat nenda kalian yang lemah ini. Bantulah kami untuk menghidupkan akhlak mulia sebagaimana anjuran Paduka Junjungan Baginda Muhammad SAW.
*************************************
Akhlak Nabawiyyah - Hb Taufik
Komentar
Dlm Al Quran yang menyebut 'ahlulbait', rasanya ada 3 (tiga) ayat dan 3 surat.
1. QS. 11:73: Para Malaikat itu berkata: "Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait. Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah".
Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna 'ahlulbait' adalah terdiri dari isteri dari Nabi Ibrahim.
2. QS. 28:12: Dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukan(nya) sebelum itu; maka berkatalah Saudara Musa: 'Maukahkamu aku tunjukkan kepadamu 'ahlulbait' yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?
Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna 'ahlulbait' adalah meliputi Ibu kandung Nabi Musa As. atau ya Saudara kandung Nabi Musa As.
3. QS. 33:33: "...Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu 'ahlulbait' dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya".
Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya QS. 33: 28, 30 dan 32, maka makna para ahlulbait adalah para isteri Nabi Muhammad SAW.
Sedangkan ditinjau dari sesudah ayat 33 yakni QS. 33:34, 37 dan 40 maka penggambaran ahlulbaitnya mencakup keluarga besar Nabi Muhammad SAW. yakni para isteri dan anak-anak beliau.
Jika kita kaitkan dengan makna ketiga ayat di atas dan bukan hanya QS. 33:33, maka lingkup ahlul bait tersebut sifat dan maknanya menjadi universal terdiri dari:
1. Kedua orang tua Saidina Muhammad SAW, sayangnya kedua orang tua beliau ini disaat Saidina Muhammad SAW diangkat sbg 'nabi' dan rasul sudah meninggal terlebih dahulu.
2. Saudara kandung Saidina Muhammad SAW, tapi sayangnya saudara kandung beliau ini, tak ada karena beliau 'anak tunggal' dari Bapak Abdullah dengan Ibu Aminah.
3. Isteri-isteri beliau.
4. Anak-anak beliau baik perempuan maupun laki-laki. Khusus anak lelaki beliau yang berhak menurunkan ke-'nasaban'-nya, sayang tak ada yang hidup sampai anaknya dewasa, sehingga anak lelakinya tak meninggalkan keturunan.
Bagaimana tentang pewaris tahta 'ahlul bait' dari Bunda Fatimah?. Ya jika merujuk pada QS. 33:4-5, jelas bahwa Islam tidaklah mengambil garis nasab dari perempuan kecuali bagi Nabi Isa Al Masih yakni bin Maryam.
Lalu, apakah anak-anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali boleh kita anggap bernasabkan kepada nasabnya Bunda Fatimah?. ya jika merujuk pada Al Quran maka anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali tidaklah bisa mewariskan nasab Saidina Muhammad SAW.
Kalaupun kita paksakan, bahwa anak Bunda Fatimah juga ahlul bait, artinya kita mau mengambil garis dari perempuannya (Bunda Fatimah), maka untuk selanjutnya yang dijadikan patokan nasab seharusnya pemegang waris tahta ahlul bait diambil dari anak perempuannya bukan dari anak lelakinya seperti Fatimah dan juga Zainab, bukan Hasan dan Husein sbg penerima warisnya.
Dengan demikian sistim nasab yang diterapkan itu tidan sistim nasab berzigzag, setelah nasab perempuan lalu lari atau kembali lagi ke nasab laki-laki, ya seharusnya diambil dari nasab perempuan seterusnya.
Bagaimana Saidina Ali bin Abi Thalib, anak paman Saidina Muhammad SAW, ya jika merujuk pada ayat-ayat ahlul bait pastilah beliau bukan termasuk kelompok ahlul bait. Jadi, anak Saidina Ali bin Abi Thalib baik anak lelakinya mapun perempuan, otomatis tidaklah dapat mewarisi tahta 'ahlul bait'.
Kesimpulan dari tulisan di atas, bahwa pewaris tahta 'ahlul bait' yang terakhir hanya tinggal bunda Fatimah. Berarti anaknya seperti Saidina Hasan dan Husein maupun yang perempuan bukanlah pewaris tahta AHLUL BAIT.